فرانسه قهرمان اروپا در فروش اسلحه به عربستان سعودی
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

 

نوشتۀ ژولی لوسک

مرکز مطالعات جهانی سازی

 


Mondialisation.ca, Le 21 mars 2012

اشپیگل مجلۀ آلمانی اعلام کرد که اتحادیۀ اروپا مهمترین فروشندۀ اسلحه به عربستان سعودی است. بین تمام اعضای اتحادیۀ اروپا، فرانسه با فروش 2168،6 میلیون یورو در سال 2010 رتبۀ اول را کسب کرده است. ایتالیا با 435،3 میلیون یورو در رتبۀ دوم و انگلستان با 328،8 میلیون یورو به رتبۀ سوم دست یافته است.

مجلۀ اشپیگل با یادآوری قوانین کنترل صادرات مرتبط به اهداف امنیتی، تجهیزات نظامی، اعلام داشت که اتحادیۀ اروپا با مسلح ساختن عربستان سعودی قوانین اروپا را در رابطه با کنترل صادرات اسلحه نقض کرده است. زیرا در قوانین اروپایی قید شده است که :

[...]دولت های عضو در جلوگیری از صادرات تکنولوژی و تجهیزات نظامی که بتواند در مواردی مانند اعمال فشار درونی یا خشونت بین المللی، و یا به هدف بی ثبات سازی منطقه ای به کار برده شود، مصمم هستند.

بر این اساس، بخشی از سلاح هایی که کشورهای اتحادیۀ اروپا به عربستان سعودی فروخته اند به دست شورشیان لیبی در سوریه سپرده شده و به این ترتیب موجبات خشونت بین المللی و بی ثبات سازی منطقه ای را فراهم ساخته است.

علاوه بر این، همان گونه که مجلۀ اشپیگل یادآور می شود، عربستان سعودی در اعمال خشونت علیه تظاهرات مردمی در بحرین شرکت داشته است، یعنی مواردی که از سوی رسانه های غربی کاملا ندیده گرفته شده است.

اعضای اتحادیۀ اروپا، به ویژه فرانسه که غالبا خود را به عنوان مدافع حقوق بشر در لیبی و سوریه وانمود می کند، با این وجود از رفتار تحقیر آمیز عربستان سعودی در رابطه با حقوق بشر چشم پوشی کرده و در عین حال نخستین فروشندۀ اسلحه به این کشور بوده که یکی از اختناق گر ترین رژیم های سلطنتی در جهان است.

مجلۀ آلمانی اضافه می کند که تجارت اسلحه در سطح جهانی پیشرفت چشم گیری داشته، و علی رغم تمام جلوگیری ها،« در پنج سال گذشته 24 % افزایش داشته است».
(EU Nations Sell the Most Arms to Saudi Arabia, Der Spiegel, 19 mars 2012.)

به شکل متناقضی مهمترین فروشندگان اسلحه، کشورهایی هستند که وظیفۀ حفظ صلح را به عهده گرفته اند، یعنی اعضای شورای امنیت در سازمان ملل متحد : ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا.

 (Richard F. Grimmett, CRS Report for Congress; Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 2003-2010 , 22 septembre 2011.)

به گزارش مؤسسۀ مطالعات بین المللی دربارۀ صلح در استکهلم در سال 2010، تجارت جنگ بالع بر یک بیلیون و ششصد میلیارد دلار بوده است.

Stockholm International Peace Research Institute,


Julie Lévesque a collaboré à ce reportage.

منبع

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=29874


March 21st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی